ANWB: ‘Taboe op gebruik e-bikehelm verdwijnt’
De ANWB is bezorgd over het toegenomen aantal fietsslachtoffers in het verkeer. Een helm kan hersenletsel helpen voorkomen. “We zijn blij met initiatieven als de Dag van de Fietshelm die aandacht genereren voor helmgebruik en zetten de helm ook zelf in de schijnwerpers. Dat alles zorgt voor grotere acceptatie en daarmee betere bescherming”, zegt marketeer Suzanne Buijtelaar van de ANWB.
“Met enige regelmaat krijgen we in onze mailbox een noodkreet van een hersenchirurg. ‘Promoot de e-bikehelm, die kan hersenschade helpen voorkomen’. En: ‘Doe iets!’ Chirurgen zijn oprecht bezorgd”, zegt Suzanne Buijtelaar. Tezamen met de nieuwste CBS-cijfers over het toenemende aantal verkeerslachtoffers met een e-bike, heeft die lobby de ANWB aan het denken gezet. “In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 84 meer dan het jaar ervoor. We hebben goed gekeken wat wij als ANWB kunnen betekenen om het tij te helpen keren.”
Promotor van veilig fietsen
Het oorspronkelijke standpunt van de ANWB is niet gewijzigd, maar ze draagt dat nu wel actiever uit. “We zijn voorstander van helmgebruik, maar wel op basis van vrijwilligheid. Ons doel is zo veel mogelijk mensen op de fiets krijgen. Voor sommigen kan de helm een belemmering zijn en dat zou ten koste kunnen gaan van het fietsgebruik. Dat willen we natuurlijk niet. Aan de andere kant: als mensen open staan voor een helm, dan helpen we hen met alle plezier. Een helm voorkomt een ongeval niet, maar kan de gevolgen daarvan wel verkleinen.”
De grootste ledenorganisatie van het land heeft in aanloop naar de Dag van de Fietshelm (19 april 2023) content ontwikkeld. Die gaat over fietsveiligheid in zijn algemeenheid, biedt consumenten keuzehulp bij de aanschaf en geeft uitleg over hoe je de helm draagt. “We merken dat het taboe rond een helm op de e-bike langzaam verdwijnt en spelen op die trend en veranderende behoeften in. Zo zijn consumenten beter beschermd in het verkeer en kunnen ze tot op latere leeftijd veiliger aan het verkeer deelnemen.”
Grotere helmverkopen
De ANWB heeft de adviserende content in april en mei gepromoot, onder andere via social media en nieuwsbrieven. “Die campagne heeft een groot bereik en enorme zichtbaarheid opgeleverd, zo bevestigen de effectresultaten. Dat is interessant, want hoe groter de exposure, hoe meer mensen gaan nadenken over helmgebruik en overgaan tot verkoop. Verreweg het grootste gedeelte van de accessoires en fietsonderdelen wordt nog altijd via fietsspeciaalzaken aangekocht. Het kan bijna niet anders of de branche heeft een plus in de helmverkopen opgemerkt.”
Consument is ijdel
Bij de ontwikkeling van de campagne heeft de ANWB vooronderzoek gedaan. Dit heeft interessante data en inzichten opgeleverd. Veel van die informatie is relevant voor fietsspecialisten die op verkoop van e-bikehelmen inzetten.
“We vonden tijdens interviews en enquêtes bijvoorbeeld blokkades bij helmgebruik op e-bikes. Sommigen vinden het te heet op hun hoofd. E-bikers willen, meer dan sportieve fietsers, de wind door hun haren voelen. Luchtige fietshelmen zijn dus belangrijker dan helmen die nog beter beschermen, maar daardoor minder ventileren – denk aan modellen met het Multi Directional Impact Protection System (MIPS). Verkoopdata bevestigen dat. Wat we ook terugzien, is dat mensen zich afvragen: waar laat ik m’n helm? ‘Moet ik hem in de supermarkt op m’n hoofd houden?’ Met content en uitleg kun je dat soort wrijvingen wegnemen.”
Ook het design telt voor consumenten. “Volgens het onderzoek zou wit of zwart de populairste helmkleur zijn, maar we zien in de praktijk dat dat blauw is. Mensen zijn ijdel, ze stemmen de helmkleur dus af op de fiets of op bijpassende kleding. Wat ook opvallend is, is dat een groot deel van de consumenten bewust kiest voor een helm met klep.”
Welkome ontwikkeling
De snel toenemende acceptatie is voor de ANWB een eyeopener geweest. “Onze hoop is dat fietsspecialisten het onderwerp helmgebruik vaker integreren in het verkoopgesprek over een nieuwe e-bike, dat ze de helm daarin naar voren brengen. De bijverkoop van een helm is een mooie manier van cross-selling. Bovenal is het toenemende helmgebruik vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een welkome ontwikkeling.”
Bron: https://www.tweewieler.nl/52847/anwb-taboe-op-gebruik-e-bikehelm-verdwijnt
Terug
Deel het met uw vrienden!
Meer Nieuws
Mensen die regelmatig wandelen of fietsen in de natuur hebben het al zien gebeuren: de herfst. De geleidelijke verkleuring van het blad, de geur, het zonlicht dat steeds lager blijft. Om je te inspireren van het najaar te genieten, hebben we zeven fietsrondjes uitgezocht. Door een beetje bos, maar vooral over en langs heide en weide.
Gebruikstips en de top 4 van hoe het niet moet. Een fietshelm kan ernstig letsel voorkomen. Onder andere daarom is de landelijke Dag van de Fietshelm in het leven geroepen, want een fietshelm op je hoofd is een kopzorg minder. Maar dan moet je ’m wel goed dragen. Tips voor het veilig gebruiken van een fietshelm.
Ik wil wel op de fiets, maar… het regent, het is te ver fietsen, dan zit m’n kapsel niet meer. Herkenbaar? Ook jij hebt een van deze smoezen vast eens gebruikt om niet de fiets, maar de auto te kunnen pakken. We vroegen leden wat de belangrijkste redenen zijn om geen gebruik te maken van een e-bike (voor woon-werkverkeer of dagelijks gebruik) en zochten uit of die reden wel gegrond is.
Met de auto gaan we nog weleens door de wasstraat, maar een fiets krijgt lang niet zo vaak een schoonmaakbeurt. Om zo lang mogelijk te kunnen fietsen op een elektrische fiets is een regelmatige schoonmaakbeurt geen overbodige luxe. Zo pak je dat het beste aan.
Op zonnige dagen zullen veel mensen eropuit willen gaan op de fiets. Alleen dat lek rijden is altijd zo’n tegenvaller. Natuurlijk kunt u reservebanden meenemen of een reparatiesetje. Maar het is veel handiger als u weet hoe u die lekke banden kunt voorkomen. Met deze tips wordt uw fietsritje op de stadsfiets, e-bike, racefiets of mountainbike een stuk aangenamer.
Veel meenemen, veilig fietsen
In een fietstas, fietsmand of fietskrat neem je lekker veel mee op de fiets, zonder dat je bijvoorbeeld zware boodschappentassen aan je stuur hoeft te hangen. Kan je ook de auto laten staan.
Dat je je fiets op de meeste plekken in Nederland maar beter op slot kunt zetten is je vast wel bekend. Maar soms is alleen een slot of zelfs een éxtra slot niet voldoende om fietsendiefstal te voorkomen. We zetten 8 handige tips op een rijtje om fietsendiefstal zo veel mogelijk te voorkomen.
In de fietsbranche wordt vaak gezegd dat de verkoop van fietsen vergelijkbaar is met de verkoop van ijsjes. Zodra de zon begint te schijnen, neemt de vraag toe. Nu het mooie weer in volle gang is, is het belangrijk om verantwoordelijk gebruik van je e-bike (en de accu) in acht te nemen.
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Of je nu een sportieve racefiets, een trendy stadsfiets, een robuuste mountainbike of een snelle elektrische fiets hebt gekocht, het is belangrijk om goed voor je fiets te zorgen. Door regelmatig onderhoud te plegen en de juiste beschermingsmaatregelen te nemen, kun je de levensduur van je fiets verlengen en ervoor zorgen dat deze er altijd als nieuw uitziet. In dit artikel geven we je 5 waardevolle tips en inzichten over het netjes houden van je nieuwe fiets, zodat je er jarenlang plezier van kunt hebben.
Ontdek verrassend veelzijdig Nederland
Je ziet ze nu volop: fietsers met kleurrijke fietstassen en kaarten of een gps op het stuur. Fietsvakanties zijn populair. In 2021 ondernamen 3 miljoen Nederlanders zo’n 7,2 miljoen fietsvakanties in eigen land. Het is ook dit jaar een goede keuze, zeker met de gekte op de vliegvelden en files richting het zuiden. Twijfel je nog over jouw vakantie-invulling? We geven je vijf redenen voor een fietsvakantie in eigen land.
Elektrische fietsen blijven onverminderd populair. Uit recent onderzoek blijkt dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een e-bike als vervoermiddel. Dit is niet verwonderlijk, gezien de vele voordelen die een elektrische fiets biedt ten opzichte van een gewone fiets. In dit artikel kijken we naar de redenen achter de groeiende populariteit van e-bikes en wat dit betekent voor de fietsindustrie en het milieu.
Fietsen is natuurlijk gezond. Het is de perfecte tijdsbesteding voor iedereen die graag in de buitenlucht beweegt en de spieren en het cardiovasculaire gestel wil versterken.
Je hoeft hier niet per se elke dag urenlang voor op de fiets te zitten. Vaak zijn 30 tot 60 minuten al genoeg om je conditie te verbeteren. Bovendien heeft regelmatig fietsen deze positieve effecten:
Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken onder fietsers met hersenletsel als gevolg. Het dragen van een fietshelm verkleint de kans op hersenletsel met 60%.
Wij bieden helmen voor iedereen, voor jong en oud, amateur tot prof, en de fietser die dagelijks naar het werk of school fietst.
Waarschijnlijk draag je tijdens het fietsen -vooral op zonnige dagen- een zonnebril. Logisch, want de felle zon in je ogen is heel vervelend. Kies tijdens het fietsen voor een lichtgewicht zonnebril met een goede pasvorm. Let ook goed op de glazen. In dit artikel geven wij vijf tips waar je bij je aankoop op moet letten.